Veelgestelde vragen

  • Hoe geraak ik bij Avansa Mid- en Zuidwest?

    We moedigen je aan om voor duurzaam vervoer te kiezen!

    • Adres: Wandelweg 11, 8500 Kortrijk
    • Plan vooraf goed je verplaatsing. Je kan je route uitstippelen met behulp van Google Maps.

    Kom je met de fiets?

    • Er is naast het gebouw een overdekte fietsenstalling.
    • Je kan de batterij van je elektrische fiets opladen aan de fietsenstalling.
    • In het station van Kortrijk kan je een BlueBike ontlenen.
    • Je kan langs verschillende mooie fietsroutes naar Kortrijk fietsen.

    Kom je met de trein?

    • Je kan je treinrit makkelijk plannen met de routeplanner van de NMBS.
    • Het is 8 minuten wandelen van het station naar Avansa (Route).

    Kom je met de bus?

    Kom je met de auto?

    Als je met de wagen komt, probeer dan indien mogelijk te carpoolen.

    Waar kan je parkeren?

    • De parking van Avansa is enkel toegankelijk voor docenten en vrijwilligers.
    • Er is een kleine, betalende parking tegenover Avansa waar je max 2 uur mag parkeren.
    • De dichtstbijzijnde ondergrondse vind je aan het Station en de Veemarkt.
    • Alle parkeermogelijkheden vind je via www.kortrijk.be/parko.
  • Hoe inschrijven voor een cursus of activiteit?

    Inschrijven via de website doe je zo:

    • Zoek via de zoekfunctie 'Zoek een activiteit' bovenaan op de homepage in ons aanbod en kies een activiteit. Je ziet meteen of er nog plaatsen beschikbaar zijn.
    • Indien je bij ons kunt inschrijven zie je een inschrijfknop verschijnen (in het andere geval vind je onder 'Praktisch' de nodige contactgegevens van een partnerorganisatie).
    • Die knop leidt je naar het winkelmandje.
      • Daar kan je jezelf en eventueel ook andere deelnemers inschrijven.
      • Je krijgt na het doorlopen van alle stappen een bevestigingsmail met alle info om te betalen.
      • Het kan een paar minuten duren voor de bevestiging in jouw mailbox terechtkomt. Krijg je na wat wachten nog steeds geen email? Controleer dan eens de spamfolder, soms komt de bevestigingsmail daar terecht. Staat de email niet in jouw spamfolder? Neem uiteraard gerust met onze contact op via 056/260.600 of info@avansa-mzw.be

    Inschrijven via mail en telefoon kan ook!

    En uiteraard kan je ook inschrijven bij Avansa zelf
    • Je kan ook langskomen op het onthaal in de Wandelweg 11 te Kortrijk tijdens de openingsuren. (Google Maps)
    • Onze onthaalmedewerkers Caroline, Brenda en Marieke zullen je graag helpen.
  • Hoe kan ik betalen?

    Je kiest zelf hoe je betaalt:

    Meteen online betalen (aanbevolen)

    • Dit is de beste keuze. Zo ben je zeker van je inschrijving.
    • Na betaling ontvang je meteen een bevestigingsmail met een overzicht van je inschrijving(en).

    Betalen via overschrijving

    Kies je voor overschrijving? Dan krijg je een bevestigingsmail met onze betalingsgegevens en een gestructureerde mededeling.
    Let op:

    • Betaal binnen de 5 dagen na je inschrijving.
    • Je ontvangt geen extra bevestiging na betaling.
    • We verwachten je gewoon aan de start van de activiteit.

    Cash betalen aan het onthaal

    Je kan ook met cash betalen als je inschrijft aan ons onthaal.

    Betalen met cultuurcheques

    Cultuurcheques worden aanvaard. Contacteer hiervoor het secretariaat.

    Wat als ik inschrijf tijdens de laatste week voor de start van de activiteit?

    • Wie nog inschrijft en betaalt de laatste week voor de start van de activiteit, brengt een betalingsbewijs mee.
    • We aanvaarden geen contant geld bij de opstart van een activiteit.
  • Kan ik genieten van een reductie?

    Kortingstarief - 50%

    • Mensen die recht hebben op een vervangingsinkomen (ziekte, invaliditeit, werkloosheid of pensioen) en voltijdse studenten komen in aanmerking voor een korting van 50% voor activiteiten georganiseerd door Avansa.

    Kansentarief - 80%

    • Mensen met een verhoogde tegemoetkoming of een leefloon komen in aanmerking voor een korting van 80% voor activiteiten georganiseerd door Avansa.
    • Meld bij je inschrijving of je in bezit bent van een Uitpas-kansentarief, een Vrijetijdspas of recht hebt op een verhoogde tegemoetkoming of leefloon.
    • Bezit van een UiTPAS-Kansentarief of een Vrijetijdspas is niet verplicht, maar bevelen we wel ten zeerste aan!
      • Neem gerust contact op met ons onthaal (056/260 600 | info@avansa-mzw.be). Zij verwijzen je naar de vrijetijdsregeling van je gemeente.
      • Meer info over UiTPAS vind je hier.

    Avansa-abonnement

    • Voor wie deelname aan een vormingsreeks in kader van onze kansengroepenwerking (info)
    • Dit abonnement is 6 maanden geldig en geeft gratis toegang tot (bijna) het volledige aanbod van Avansa MZW, waarvoor kan worden ingeschreven via avansa-mzw.be.
    • Opgelet: dit abonnement kan niet worden aangewend voor activiteiten aangeboden door partners van Avansa MZW.
    • Na 6 maanden kan het abonnement, mits betaling van € 5, éénmalig verlengd worden voor nog eens zes maanden. Daarna kan je eventueel reductie krijgen via ons Kortingstarief of Kansentarief.

    Kom je in aanmerking voor een reductie?

    • Wil je weten of je voor reductie in aanmerking komt? Neem dat contact op met het onthaal: 056/260 600 | info@avansa-mzw.be.
    • We vragen een bewijs dat aantoont dat je recht hebt op een kortingstarief. Dat kan een klever van de mutualiteit zijn, attest van verhoogde tegemoetkoming of werkloosheid.
  • Wanneer ben ik zeker dat ik ingeschreven ben?
    • Je inschrijving is pas definitief na ontvangst van je betaling. We verwachten je betaling binnen de 5 dagen.
    • Gebeurt dit niet, dan zal Avansa deelnemers van de wachtlijst aanschrijven om je vrijgekomen plaats in te nemen.

    Opgelet: we verwachten steeds inschrijving én betaling: een overschrijving alleen is nog geen inschrijving.

  • Hoe werkt de wachtlijst?

    Aarzel niet om je op de wachtlijst te plaatsen. Komt er toch nog een plaats vrij? Dan nemen we contact op met de (eerste) ingeschreven personen op de wachtlijst. Er snel bij zijn is dus de boodschap!

  • Wat gebeurt er wanneer een activiteit geannuleerd wordt?
    • Wanneer er voor een programma onvoldoende inschrijvingen binnenkomen of wanneer de docent ziek valt zien wij ons genoodzaakt de cursus af te gelasten.
    • Wij verwittigen dan de ingeschreven deelnemers zo snel mogelijk; bij annulatie omwille van onvoldoende inschrijvingen gebeurt dit enkele dagen vóór de geplande startdatum.
    • Uiteraard betalen we het cursusgeld integraal terug.
  • Kan ik mijn inschrijving annuleren?

    Jazeker. Wanneer je niet kan deelnemen aan een activiteit waarvoor je bent ingeschreven, laat je dat ons zo spoedig mogelijk weten. Zo kunnen we mensen op de wachtlijst de kans geven om deel te nemen.

    Opgelet, de volgende regels zijn van toepassing bij een annulatie:

    • annulatie méér dan 1 week vóór de start van de activiteit: terugbetaling van het volledige inschrijvingsgeld minus2,50 administratiekosten.
    • annulatie minder dan 1 week vóór de start van de activiteit: geen terugbetaling mogelijk, tenzij bij overmacht wegens ziekte. In dat geval bezorg je ons een kopie van doktersbriefje.
    • eenmaal de cursus gestart is, is geen terugbetaling meer mogelijk, tenzij er fouten van onze kant gebeurd zijn.
  • Zijn de activiteiten rolstoeltoegankelijk?

    Iedereen is welkom bij de activiteiten van Avansa Mid- en Zuidwest.
    Ons gebouw in Kortrijk is goed toegankelijk: er is een lift, een aangepast toilet en onze lokalen zijn rolstoelvriendelijk.

    Gaat een activiteit door op een andere locatie (bijvoorbeeld bij een partnerorganisatie)? Dan doen we er alles aan om de toegankelijkheid te garanderen.

    Twijfel je of een plek voor jou toegankelijk is? Neem gerust contact met ons op via mail of telefoon. We zoeken het graag samen met jou uit.

    Meer info over onze toegankelijkheid vind je via deze link.

  • Wat betekenen de taaliconen op onze website of folders?

    De taaliconen geven aan welke taalvaardigheid nodig is om een activiteit goed te kunnen volgen. Ze helpen je om snel te zien of je genoeg Nederlands begrijpt, spreekt of leest om mee te doen. Zo weet je op voorhand of een cursus of activiteit voor jou haalbaar is. De taaliconen zijn er voor iedereen, maar vooral handig voor wie Nederlands aan het leren is.

    Er zijn vier taalniveaus, elk aangeduid met een icoon:​

    • Taalicoon 1: Je begrijpt of spreekt nog niet veel Nederlands. Toch wil je graag aan een activiteit, workshop of cursus meedoen. Dat kan.​

    • Taalicoon 2: Je begrijpt al een beetje Nederlands maar je spreekt nog niet zo goed. Activiteiten, cursussen of workshops met 2 tekstballonnen ingekleurd zijn goed voor jou.

    • Taalicoon 3: Je begrijpt vrij veel Nederlands en kan ook iets vertellen. Je kan meedoen met activiteiten, cursussen of workshops met 3 tekstballonnen ingekleurd.​

    • Taalicoon 4: Je begrijpt veel Nederlands en spreekt het goed. Jij kan aan alle activiteiten meedoen. Maar vooral activiteiten, cursussen of workshops met 4 tekstballonnen ingekleurd zijn geschikt voor jou.​

    Meer info vind je op www.taaliconen.be.​

  • Welke persoonlijke gegevens houden jullie bij als ik mij inschrijf?

    Wij vinden jouw privacy belangrijk.
    In onze privacyverklaring lees je welke persoonlijke gegevens we van jou bijhouden en wat we daarmee doen.

  • Wat is het logo van Avansa Mid- en Zuidwest?

    Je kan ons logo in diverse formaten en types downloaden via deze link.