FAQ

  • Hoe geraak ik bij Avansa MZW?

    Adres

    Avansa Mid- en Zuidwest
    Wandelweg 11, 8500 KORTRIJK (GPS coördinaten 50.824135, 3.271007)

    Trein

    Verlaat het station langs de achterkant en sla linksaf.
    Volg het voetpad parallel aan het spoor.
    Na 5' wandelen (ca 500 m) zie je het gebouw van Avansa aan je rechterkant (route via Google Maps)

    Fiets

    Vanuit de randgemeenten kan je langs mooie fietsroutes naar Kortrijk fietsen (download fietsplan). Bij Avansa vind je een ruime en overdekte fietsenstalling.

    Bus

    De buslijnen 1, 12, 13, 15, 16, 53, 71, 72, 74, 75, 83, 91, 92 en 93 houden halt aan 'Kortrijk Zwevegemsepoort', tegenover de ingang van Avansa.

    Auto

    Vanuit Waregem/Gent: verlaat de E17 bij Uitrit 3 Kortrijk-Oost en volg de borden 'Kortrijk-Centrum' (Oudenaardsesteenweg). Na 2,1 km neemt u aan de rotonde de tweede afslag (Wandelweg) - bestemming bereikt.

    Vanuit Wevelgem/Ieper: verlaat de R8 bij de N50 Doorniksesteenweg en volg 'Kortrijk-Centrum'. Na 1,4 km slaat u rechtsaf (Wandelweg) - bestemming bereikt.

    [TIP: stippel je autoroute uit met behulp van Google Maps]

    Parkeren

    Wie in de buurt van Avansa wil parkeren, geven we graag een aantal tips mee:

    • in de omgeving van Avansa kan je parkeren in de volgende straten: Sint-Denijsestraat, Kanonstraat, Toekomststraat. Binnen deze zone kan je maximaal 8 uur parkeren en betaal je € 2.
    • op de parking tegenover Avansa (Wandelweg) mag je maximaal 2u geparkeerd staan. Daarvoor betaal je € 2,5. Opgelet: op een aantal parkeerplaatsen daar mag je max. 30 minuten staan (shop & go-zone). Goed uitkijken waar je geparkeerd staat is de boodschap. Na 18u kan je er gratis staan.
    • op het terrein van Avansa zijn helaas géén parkeerplaatsen beschikbaar voor cursisten. Je vindt parkeergelegenheid dicht in de buurt via www.parko.be.
    • Vanaf juni 2012 kan je de gratis parkeerapplicatie ProPark voor je smartphone downloaden. Het vinden van een parkeerplaats en het betalen zou nu nog gemakkelijker moeten verlopen. Meer info vind je terug op de website van Parko.
  • Hoe inschrijven voor een cursus of activiteit?

    De gemakkelijkste manier om in te schrijven is online via onze website. Sinds januari 2020 kan je online betalen zodat je meteen definitief bent ingeschreven voor de activiteit.

    Inschrijven via deze website doe je zo:

    1. Zoek via de zoekfunctie 'Zoek een activiteit' bovenaan op de homepage in ons aanbod en kies een cursus. Je ziet meteen of er nog plaatsen beschikbaar zijn.
    2. Indien je bij ons kunt inschrijven zie je een inschrijfknop verschijnen (in het andere geval vind je onder 'Praktisch' de nodige contactgegevens van een partnerorganisatie).
    3. Die knop leidt je naar het winkelmandje. Daar kan je jezelf en eventueel ook andere deelnemers inschrijven.
    4. Instructievideo's over het gebruik van het winkelmandje vind je hier.

    Lukt inschrijven via de website niet, dan kan je dat ook telefonisch doen via het nummer 056/260.600. Onze onthaalmedewerkers Caroline en Katrien zullen je graag helpen. Je kan ook langskomen op het onthaal in de Wandelweg 11 te Kortrijk tijdens de openingsuren (Google Maps)

  • Problemen met het winkelmandje?

    Er loopt iets fout bij het vullen van mijn winkelmandje en/of de betaalprocedure?

    Algemene instructies

    Alle basisinstructies vind je in 3 korte filmpjes.

    Browser-tips

    • gebruik bij voorkeur de internetbrowser Chrome voor een vlot verloop, maar een up-to-date versie van Firefox of Safari werkt ook.
    • gebruik in het winkelmandje nooit de 'back' of 'terug'-knop van je browser, aangezien de inschrijf- en betaalprocedure dan wordt afgebroken
    • wanneer een pagina in je winkelmandje niet wil laden, kan je best proberen om op 'vernieuwen' klikken (of toetsencombinatie Ctr+R)
  • Waarom is er in de namiddag niemand bereikbaar?

    Omdat het onthaal in de namiddag gesloten is. Het secretariaat is open van maandag t/m vrijdag van 8u30 tot 12u30. De stafmedewerkers blijven wel bereikbaar via hun rechtstreekse telefoonnummers.

  • Wat gebeurt er wanneer een activiteit geannuleerd wordt?

    Wanneer er voor een programma onvoldoende inschrijvingen binnenkomen of wanneer de docent ziek valt zien wij ons genoodzaakt de cursus af te gelasten. Wij verwittigen dan de ingeschreven deelnemers zo snel mogelijk; bij annulatie omwille van onvoldoende inschrijvingen gebeurt dit enkele dagen vóór de geplande startdatum. Uiteraard betalen het cursusgeld integraal terug.

  • Kan ik mijn inschrijving annuleren?

    Jazeker. Wanneer je niet kan deelnemen aan een activiteit waarvoor je bent ingeschreven, laat je dat ons zo spoedig mogelijk weten. Zo kunnen we mensen op de wachtlijst de kans geven om deel te nemen.

    Opgelet, de volgende regels zijn van toepassing bij een annulatie:

    • annulatie méér dan een week vóór de start van de activiteit: terugbetaling van het volledige inschrijvingsgeld minus2,50 administratiekosten.
    • annulatie minder dan 1 week voór de start van de activiteit: geen terugbetaling mogelijk tenzij overmacht wegens ziekte - gelieve ons dan een kopie van doktersbriefje te bezorgen.
    • eenmaal de cursus gestart is is geen terugbetaling meer mogelijk, tenzij er fouten van onze kant gebeurd zijn.
  • Kan ik genieten van een reductie?
    • UiTPAS-tarief
      Als je een UiTPAS hebt en een verhoogde tegemoetkoming, dan kennen we je na melding van je UiTPAS-nummer of het nummer op je mutualiteitsklever een korting van 80% toe. Heb je nog geen UiTPAS, maar wel je een verhoogde tegemoetkoming, neem dan contact op met ons onthaal (056/260 600 | info@avansa-mzw.be). Zij verwijzen je naar de vrijetijdsregeling van je gemeente. We kunnen je intussen wel al een sociale korting toekennen.
    • Sociaal tarief
      Mensen die recht hebben op een vervangingsinkomen, werkzoekenden en (voltijdse) studenten komen in aanmerking voor een korting van 50% voor cursussen georganiseerd door Avansa. Deze korting is evenwel niet van toepassing op eventuele vaste kosten (ingrediënten of materiaal) en op uitstappen (tentoonstellingen, gegidste wandelingen, ...), tenzij anders vermeld.

    Wil je weten of je voor reductie in aanmerking komt? Neem dat contact op met het onthaal: 056/260 600 | info@avansa-mzw.be.

  • Wanneer ben ik zeker dat ik ingeschreven ben?

    Je inschrijving is pas definitief na ontvangst van je betaling. We verwachten je betaling binnen de 7 dagen. Gebeurt dit niet, zal Avansa desgevallend deelnemers van de wachtlijst aanschrijven om je vrijgekomen plaats in te nemen.

    Opgelet: we verwachten steeds inschrijving én betaling: een overschrijving alleen is nog geen inschrijving.

  • Welke cheques kan ik gebruiken om te betalen?

    Cultuurcheques worden aanvaard. Contacteer hiervoor het secretariaat.

    Opleidingscheques worden niet (meer) aanvaard. De Vlaamse overheid besliste immers in de zomer van 2010 dat opleidingscheques voortaan enkel gebruikt kunnen worden voor cursussen die arbeidsmarktgericht zijn.

  • Hoe en wanneer betalen?

    Binnen de 7 dagen na je inschrijving verwachten we een overschrijving op IBAN-rekeningnummer BE69 0014 0920 4478, met als mededeling de code van de activiteit, gevolgd door je naam en voornaam of van de personen voor wie je betaalt.

    Contant betalen kan enkel tijdens de openingsuren op het onthaal van Avansa (er is geen Bancontact).

    We aanvaarden geen contant geld bij de opstart van een activiteit. Wie nog inschrijft en betaalt de laatste week voor de start van de activiteit, brengt een betalingsbewijs mee naar de eerste sessie (indien de activiteit langer dan 1 sessie duurt).