FAQ

  • Hoe geraak ik bij Avansa Mid- en Zuidwest?

    We moedigen je aan om voor duurzaam vervoer te kiezen! Plan vooraf goed je verplaatsing.

    Adres: Wandelweg 11, 8500 Kortrijk

    Kom je met de fiets?

    • Je kan langs verschillende mooie fietsroutes naar Kortrijk fietsen. Je kan je route uitstippelen met behulp van Google Maps.
    • Er is naast het gebouw een overdekte fietsenstalling.
    • Je kan de batterij van je elektrische fiets opladen aan het onthaal.
    • In het station van Kortrijk kan je een BlueBike ontlenen.

    Kom je met de trein?

    Je kan je treinrit makkelijk plannen met de routeplanner van de NMBS. Het is 8 minuten wandelen van het station naar Avansa (Route).

    Kom je met de bus?

    Je kan je busrit makkelijk plannen met de routeplanner van De Lijn. De bushalte 'Kortrijk Zwevegemsepoort' ligt vlak bij de ingang van Avansa.

    Kom je met de auto?

    Als je met de wagen komt, probeer dan indien mogelijk te carpoolen. Je kan je route uitstippelen met behulp van Google Maps.

    Waar kan je parkeren?

    • De parking van Avansa is enkel toegankelijk voor docenten en vrijwilligers.
    • Er is een kleine, betalende parking tegenover Avansa waar je max 2 uur mag parkeren.
    • De dichtstbijzijnde parking voor mindervaliden vind je via www.kortrijk.be/parko.
    • Er zijn ondergrondse parkings aan het Station en de Veemarkt.
  • Hoe inschrijven voor een cursus of activiteit?

    De gemakkelijkste manier om in te schrijven is online via onze website. Sinds januari 2020 kan je online betalen zodat je meteen definitief bent ingeschreven voor de activiteit.

    Inschrijven via deze website doe je zo:

    1. Zoek via de zoekfunctie 'Zoek een activiteit' bovenaan op de homepage in ons aanbod en kies een cursus. Je ziet meteen of er nog plaatsen beschikbaar zijn.
    2. Indien je bij ons kunt inschrijven zie je een inschrijfknop verschijnen (in het andere geval vind je onder 'Praktisch' de nodige contactgegevens van een partnerorganisatie).
    3. Die knop leidt je naar het winkelmandje. Daar kan je jezelf en eventueel ook andere deelnemers inschrijven.

    Lukt inschrijven via de website niet, dan kan je dat ook telefonisch doen via het nummer 056/260.600. Onze onthaalmedewerkers Caroline en Katrien zullen je graag helpen. Je kan ook langskomen op het onthaal in de Wandelweg 11 te Kortrijk tijdens de openingsuren (Google Maps)

  • Problemen met het winkelmandje?

    Er loopt iets fout bij het vullen van mijn winkelmandje en/of de betaalprocedure?

    Browser-tips

    • gebruik bij voorkeur de internetbrowser Chrome voor een vlot verloop, maar een up-to-date versie van Firefox of Safari werkt ook.
    • gebruik in het winkelmandje nooit de 'back' of 'terug'-knop van je browser, aangezien de inschrijf- en betaalprocedure dan wordt afgebroken
    • wanneer een pagina in je winkelmandje niet wil laden, kan je best proberen om op 'vernieuwen' klikken (of toetsencombinatie Ctr+R)
  • Waarom is er in de namiddag niemand bereikbaar?

    Omdat het onthaal in de namiddag gesloten is. Het secretariaat is open van maandag t/m vrijdag van 8u30 tot 12u30. De stafmedewerkers blijven wel bereikbaar via hun rechtstreekse telefoonnummers.

  • Wat gebeurt er wanneer een activiteit geannuleerd wordt?

    Wanneer er voor een programma onvoldoende inschrijvingen binnenkomen of wanneer de docent ziek valt zien wij ons genoodzaakt de cursus af te gelasten. Wij verwittigen dan de ingeschreven deelnemers zo snel mogelijk; bij annulatie omwille van onvoldoende inschrijvingen gebeurt dit enkele dagen vóór de geplande startdatum. Uiteraard betalen het cursusgeld integraal terug.

  • Kan ik mijn inschrijving annuleren?

    Jazeker. Wanneer je niet kan deelnemen aan een activiteit waarvoor je bent ingeschreven, laat je dat ons zo spoedig mogelijk weten. Zo kunnen we mensen op de wachtlijst de kans geven om deel te nemen.

    Opgelet, de volgende regels zijn van toepassing bij een annulatie:

    • annulatie méér dan een week vóór de start van de activiteit: terugbetaling van het volledige inschrijvingsgeld minus2,50 administratiekosten.
    • annulatie minder dan 1 week voór de start van de activiteit: geen terugbetaling mogelijk tenzij overmacht wegens ziekte - gelieve ons dan een kopie van doktersbriefje te bezorgen.
    • eenmaal de cursus gestart is is geen terugbetaling meer mogelijk, tenzij er fouten van onze kant gebeurd zijn.
  • Kan ik genieten van een reductie?

    Kortingstarief - 50%

    • Mensen die recht hebben op een vervangingsinkomen, werkzoekenden en (voltijdse) studenten komen in aanmerking voor een korting van 50% voor activiteiten georganiseerd door Avansa.

    Kansentarief - 80%

    • Mensen met een verhoogde tegemoetkoming of een leefloon komen in aanmerking voor een korting van 80% voor activiteiten georganiseerd door Avansa.
    • Meld bij je inschrijving of je in bezit bent van een Uitpas-kansentarief, een Vrijetijdspas of recht hebt op een verhoogde tegemoetkoming of leefloon.
    • Bezit van een Uitpas-Kansentarief of een Vrijetijdspas is niet verplicht, maar bevelen we wel ten zeerste aan! Neem gerust contact op met ons onthaal (056/260 600 | info@avansa-mzw.be). Zij verwijzen je naar de vrijetijdsregeling van je gemeente.

    Kom je in aanmerking voor een reductie?

    • Wil je weten of je voor reductie in aanmerking komt? Neem dat contact op met het onthaal: 056/260 600 | info@avansa-mzw.be.
    • We vragen eenmalig een bewijs dat aantoont dat je recht hebt op een kortingstarief. Dat kan een klever van de mutualiteit zijn, attest van verhoogde tegemoetkoming of werkloosheid...
  • Wanneer ben ik zeker dat ik ingeschreven ben?

    Je inschrijving is pas definitief na ontvangst van je betaling. We verwachten je betaling binnen de 7 dagen. Gebeurt dit niet, zal Avansa desgevallend deelnemers van de wachtlijst aanschrijven om je vrijgekomen plaats in te nemen.

    Opgelet: we verwachten steeds inschrijving én betaling: een overschrijving alleen is nog geen inschrijving.

  • Welke cheques kan ik gebruiken om te betalen?

    Cultuurcheques worden aanvaard. Contacteer hiervoor het secretariaat.

    Opleidingscheques worden niet (meer) aanvaard. De Vlaamse overheid besliste immers in de zomer van 2010 dat opleidingscheques voortaan enkel gebruikt kunnen worden voor cursussen die arbeidsmarktgericht zijn.

  • Hoe en wanneer betalen?

    Binnen de 7 dagen na je inschrijving verwachten we een overschrijving op IBAN-rekeningnummer BE69 0014 0920 4478, met als mededeling de code van de activiteit, gevolgd door je naam en voornaam of van de personen voor wie je betaalt.

    Contant betalen kan enkel tijdens de openingsuren op het onthaal van Avansa (er is geen Bancontact).

    We aanvaarden geen contant geld bij de opstart van een activiteit. Wie nog inschrijft en betaalt de laatste week voor de start van de activiteit, brengt een betalingsbewijs mee naar de eerste sessie (indien de activiteit langer dan 1 sessie duurt).

  • Waarom zijn er verschillende nieuwsbrieven?

    Je kan je via onze website abonneren op meerdere nieuwsbrieven (klik hier):

    • de algemene nieuwsbrief brengt je 1 x per maand op de hoogte van waar wij mee bezig zijn: nieuws over onze projecten, onze werking, wat ons bezighoudt en inspireert. Je krijgt uiteraard ook een overzicht van de boeiende programma's die we die maand gepland hebben. Daartussen ook activiteiten die de vinger aan de pols te houden van wat speelt in de actualiteit, die we kort op de bal spelend programmeren en aankondigen.
    • Geïnteresseerd in specifieke thema's? Dan is een abonnement op onze thematische nieuwsbrieven een goed idee
      • Maatschappij & Milieu: het aanbod aan activiteiten die inspelen op wat er reilt en zeilt in onze samenleving;
      • De nieuwsbrief Persoon & Relatie bundelt de programma's rond zelfzorg en relationele vorming
      • Filosofie & Zingeving: deze nieuwsbrief bevat de programma's waarin we streven naar verdieping, vragen stellen en nagedacht wordt over zingeving en filosofie een werkwoord is;
      • De nieuwsbrief Digitaal & Media houdt je op de hoogte van het ruime aanbod Digidokters (laagdrempelige lezingen rond actuele digitale onderwerpen) en Digipinguïns (maandelijkse bijeenkomst van Linux-gebruikers en open-source-enthousiastelingen);

        Deze thematische nieuwsbrieven ontvang je ongeveer elke 6 weken.
    • de Nieuwsbrief Fotografie communiceert het aanbod rond fotografie: van basiscursussen tot oproepen om als fotograaf mee te werken aan projecten. De frequentie is onregelmatig.
    • de Nieuwsbrief Rondom Prison is de 'digitale krant' van het project Rondom Prison, over conflict en herstel.
    • Werk je bij een organisatie, vereniging, gemeentebestuur,... Wil je samenwerken met ons of ben je geïnteresseerd in de backstage van onze werking? Dan is er de nieuwsbrief voor partners. De frequentie is onregelmatig.

    Je voorkeuren aanpassen (welke nieuwsbrieven wil je (blijven) ontvangen?) of je uitschrijven, kan je steeds doen onderaan elke nieuwsbrief.

  • Welke coronamaatregelen zijn van toepassing?

    Vanaf maandag 7 maart 2022 staat de coronabarometer op code geel. Vanaf die dag vervallen de meeste coronamaatregelen. In het Avansahuis in Kortrijk...

    • voorzien we nog steeds handenspray en ontsmettingsmateriaal bij het onthaal en de toiletten;
    • ventileren we zoveel als mogelijk;
    • zijn er CO2-meters aanwezig in de verschillende ruimtes;

    Heb je vragen over deze maatregelen? Contacteer ons via info@avansa-mzw | 056 260 600.

  • Wat is het logo van Avansa Mid- en Zuidwest?

    Je kan ons logo in diverse formaten en types downloaden via deze link.