Bij Avansa werken we eraan om mensen digitaal vaardiger maken zodat ze volwaardig kunnen deelnemen in de samenleving.
Q: Kan je in twee zinnen vertellen waarom je je zo vurig en gedreven inzet voor e-inclusie?
A: Heel eenvoudig: omdat ik constant mensen zie die niet voldoende digitaal mee zijn om volwaardig te kunnen participeren aan de maatschappij.
Q: Wat valt jou het meest op aan het publiek van Digidokter? Heb je het gevoel dat we de mensen echt verder helpen, of is er meer nodig?
A: De deelnemers van Digidokter zijn meestal senioren met een grote “goesting” om bij te leren. Ze zijn geïnteresseerd en gemotiveerd. Je merkt dat ze de noodzaak van digitale vaardigheden inzien en dat ze vaak al een goede basis hebben. Ze durven dan ook wel eens kritische vragen te stellen. Dat houdt ons als Digidokter scherp (lacht). Na een infosessie en vragenrondje van twee uur gaan deze mensen voldaan en met een karrenvracht aan informatie naar huis. Maar om ook even kritisch te zijn: we bereiken met Digidokter vaak niet de mensen die digitaal het meest kwetsbaar zijn.
Bij Digidokter zien we vooral senioren met grote “goesting” om bij te leren. Ze zijn geïnteresseerd en gemotiveerd.
Q: Je coacht ook organisaties (vb OCMW of CAW) die digitale oefenkansen willen inbouwen in hun reguliere werking. Wat is de doelgroep van het project? En kan je een voorbeeld van zulke oefenkans geven?
A: Met het ODOK-project voluit: Ondersteuning Digitale Oefenkansen voor digitaal kwetsbare volwassenen) vult Avansa (dankzij subsidies van de Koning Boudewijnstichting) de leemte in het digitale landschap waarnaar ik net verwees. Mensen die schrik hebben van het digitale, of geen netwerk hebben aan wie ze digitale vragen kunnen stellen, zijn het meest (digitaal) kwetsbaar. Zij dreigen ook op andere vlakken uitgesloten te worden; denk bijvoorbeeld aan subsidies die online aangevraagd moeten worden. Vandaar de workshops waarin we samen op zoek gaan naar digitale oefenkansen – ik noem ze liever prikkels - op maat van deze kwetsbare personen. Voorbeeldjes? Senioren die in het dienstencentrum tijdens hun pedicure hun favoriete muziek mogen kiezen op Spotify, mensen met een migratieachtergrond die tijdens babbelmomenten de favoriete gerechten uit hun thuisland opzoeken en delen, CAW-cliënten die dankzij de Paced Breathing-app rust vinden in stresserende situaties, …
Maar we bereiken vaak niet de mensen die digitaal het meest kwetsbaar zijn. Voor hen zoeken we kleine digitale oefenkansen (ODOK-project).
Q: Merk jij schaduwzijden of valkuilen op i.v.m. digitalisering? Of overheerst bij jou toch vooral enthousiasme? Zo ja, kan je uitleggen waarom?
A: Ik ben grote fan van digitale tools en toepassingen omdat de voordelen eindeloos zijn: tijdswinst, een gigantische bron aan informatie, mensen dichterbij brengen,… Maar er is ook een keerzijde: de cybercriminelen worden dag na dag gewiekster. Een phishingmail haalde je er enkele jaren geleden meteen uit door de vele spellingsfouten en vreemde e-mailadressen die gebruikt werden. Nu moet ook ik vaak écht goed alle details checken om zeker te zijn. Gelukkig zetten initiatieven zoals Safe on web zich in om mensen te informeren en ook in de media krijg je vaak tips, bijvoorbeeld van ‘De inspecteur’.
Q: Een tip om af te sluiten?
A: Ik kom graag nog eens terug op het thema online veiligheid. Ik raad iedereen aan om na het lezen van dit artikel te surfen naar haveibeenpwned.com. Krijg je een rood scherm? Verander dan als de bliksem jouw wachtwoord. Niet alleen op de website die het gelekt heeft, maar ook op alle andere sites waar je het mogelijks hergebruikte. En oh ja, maak me trots (lacht) en maak meteen een écht sterk wachtwoord aan! Ook dat kan je checken via een handige website: passwordmonster.com. Better safe than sorry!